Kaikkien aikojen keikka

Tuotimme Lempäälän Ideaparkille isoimman artistikeikan koko kauppakeskuksen historiassa

Tuotimme Lempäälän Ideaparkille isoimman artistikeikan koko kauppakeskuksen historiassa

“Käärijä buukattiin Ideaparkkiin ja me saadaan hoitaa keikka!”

– CEO Miska Tukiainen, 19.5.2023

Tämä oli lähtöfiilis, kun pari viikkoa ennen keikkapäivää Ideapark sai vahvistettua artistivarauksen ja olimme saaneet boleron väristä signaalia teknisen toteutuksen hoitamisesta.

Historia toistaa itseään ja uhkarohkeat saa aina uusia mahdollisuuksia olla uhkarohkeita. Vuoden 2022 alussa tiimimme hyppäsi syvään päätyyn ja opettelimme kuukaudessa ajamaan kokonaista urheiluareenaa ja nyt samalla teemalla oli pari viikkoa aikaa suunnitella ensimmäinen artistikeikka, kun lauteille oli astumassa kevään 2023 suurnimi.

Mikä kaikki voikaan onnistua?

Äänentoisto

Esiintymisalue oli Ideaparkin keskusaukio. Olimme analysoineet aluetta ja sen äänellisiä ominaisuuksia pitkin vuotta. Iso, pitkä ja hallimainen tila, joka on haastava täyttää äänellä yhdestä sijainnista.

Päätettiin olla rohkeita ja poiketa aiempien keikkatoteutuksien ajattelumalleista. Yhden linjan äänentoiston sijasta syntyi kolmen alueen järjestelmä. Etualan hoidettiin perinteisellä lavan etupuolelle sijoitetuilla kaiutinjärjestelmillä, mutta sen lisäksi alueen takaosaan lisättiin toinen kaiutinlinja ja sivukäytäville tuutattiin myös täydennystä hyödyntäen Ideaparkin olemassa olevia kaiutinjärjestelmiä, jotka vain nostettiin korkeammalle.

Lopputuloksena koko alueelle kuului kirkkaasti ja saimme kehuja laadukkaasta ja etenkin tilan hyvin täyttävästä äänestä. Myös artistin miksaaja kehui järjestelyä, vaikka mainitsikin, että yläpäässä olisi saanut olla enempi rojua. Ei hassumpi rohkeuden loikka ja toteutusta on vain hiottu siitä eteenpäin.

Visuaalisuus

Artistit laulaa ja musan pitää kuulua. Mutta lavan takana on myös iso digipinta? Mitä ihmiset katsovat? Mistä päivä muuten koostuu? Miten tämä kaikki sidotaan yhteen?

Vaikka kaikki huipentuukin pääartistiin, niin paljon tapahtuu jo ennen. On DJ:tä, juontoja, ohjeistuksia ja lämppäriartistia. Koko päivän tapahtuu asioita ja ne on osa isompaa kokonaisuutta, joten sen kokonaisuuden täytyy myös näkyä. Käärijäpäivän visuaalisena pohjana käytettiin Ideaparkin omaa brändi-ilmettä. Sen avulla luotiin kaikki graafinen materiaalia, mitä päivän aikana näkyisi tapahtuma-alueen kuvapinnoilla.

Lavan takaisen ruudun lisäksi tilaa täydennettiin myös kahdella ylimääräisellä jättiscreenillä, jotka sijoiteltiin enemmän tapahtuma-alueen takaosaan.

Ideapark LIVE

Odotukset tapahtuman osallistujamääristä olivat korkeat. Korkeimmat ikinä koko Ideaparkin historiassa. Ja odotukset ylitettiin rajusti.

Ennakkoon odotettiin, että kaikki halukkaat eivät mahdu tapahtuma-alueelle näkemään ja kuulemaan kansan sen hetkistä suosikkiartistia ilmaiseksi. Mitä tarjota ihmisille, jotka näkisivät vaivan päästä paikanpäälle ja tulisivat sitten torpatuksi juuri ennen keikka-aluetta?

Bläk Boks on Lempäälän Ideaparkin oma urheilu/tapahtuma-areena, missä on mahdollista järjestää tapahtumia joka lähtöön. Käärijäpäivänä alue päätettiin muuttaa Suomen hienoimmaksi livelähetys areenaksi.

Kamera kauniiseen käteen ja livestriimiä tekemään. Mitä vielä? Miten korvata tunnelman menetystä. Käyttöön otettiin koko areenan valotekniikka ja screenit. Päälle pistettiin kunnon show ja teknikko paikalle ohjaamaan kaikkea. Musiikin tahtiin muuttuvat valot ja screen-elementit. Lopputuloksena syntyi paras mahdollinen vaihtoehto B ja tunnelma olikin erittäin omassa luokassaan. Kiitosta tuli ja some-postaukset kertovat omaa tarinaansa.

Kaikenkaikkiaan tapahtuma sisälsi monia rohkeita kokeilukulttuurin elementtejä. Kokeiluja äänentoistossa, striimauksessa, lähetyskatsomossa ja ennenkaikkea kokeilua toteuttaa jotain näin isoa ensimmäistä kertaa oman yrityksen historiassa. Jälkikäteen ajateltuna kaikki ei onnistunut siksi, että mukana oli tuuria, vaan siksi että mukana oli osaamista ja halua ponnistaa vieläkin korkeammalle.

Vain osaamisella voidaan tehdä näin mageita tarinoita.

Jaa asiakastarina somessa!